lauantai 27. syyskuuta 2014

PÖYTÄGOLF


Opetan viidennen luokan teknisen työn ryhmää ja aloitimme syksyllä pöytägolfin valmistamisen. Ohjeen pöytägolfiin on tehnyt koulumme teknisen työn opettaja ja se löytyy täältä http://koulut.tampere.fi/materiaalit/tekninen/minigolf.html

Lempäälän kunnan OPSissa on mainittu viidennellä luokalla puutekniikassa opetettavaksi: 

Työpiirustuksen laatiminen.
Käsityövälineiden tarkoituksenmukainen käyttäminen ja säätäminen.
Puuliitokset: jiiri ja/tai kynteliitos.


Työskentely alkoi pelin suunnittelulla. Aluksi luonnostelua paperille, jonka jälkeen lopullinen suunnitelma tehdään 1:2 piirroksena. Opetin mittasuhteiden käyttöä kartan avulla. Oppilaat saivat A3-paperin, johon olin kopioinut pelin reunat valmiiksi.

Valmiin pelin koko on 40 x 50cm ja peliin tuli sisällyttää 7-9 minigolfrataa. Pelin pohja on 4mm vaneria, ulkoreunat tehdään 2cm vahvasta rimasta ja ratojen reunat 1cm vahvuisesta rimasta. 
Oppilaat sahasivat kulmasahalla reunarimat 45 asteen kulmaan.

 Reunarimat liimattiin ja rata piirrettiin vanerille, jonka jälkeen sahattiin ja liimattiin ratojen reunat.





 Näin hienosti suunnitelma ja toteutus voivat näyttää samalta.










  
Valmis rata elävöitetään maalaamalla.




 Maila nakutellaan pehmeähköstä rautatangosta ja se upotetaan puusta veistettyyn kädensijaan.

















 
















Pelin voi valmistaa myös niin, että aloitetaan pohjalevyn ja reunarimojen maalaamisella ennen radan rakentamista. Näiden pelien väriteemana ovat eri maat.
 

















  

Maalireikiin tehdään pohjat. 











Tämä on ensimmäinen vuosi, kun opetan viidettä luokkaa. Olen ollut aiemmin sitä mieltä, että en ole tarpeeksi taitava ohjaamaan muita kuin neljäsluokkalaisia. Opiskelun myötä varmuuteni teknisessä työssä on lisääntynyt.
Olen opettanut käsityötä / tekstiilityötä jo 25 vuotta, joten pitkä ja monipuolinen työkokemus antaa kompetenssia myös teknisen työn opettamiseen. Työkoneiden käyttö ja eri tekniikat ovat jo tuttuja tätä aihetta ajatellen. Tämä oli siis ensimmäinen kerta myös pöytägolfin valmistamisen opettamista. Oppilaiden into, logiikka ja tarkkuus auttoivat myös minun työtäni. Kysyin ja sain apua myös teknisen työn opettajaltamme. 

Käsityössä oppilaiden työ etenee kovin eri vauhdilla. Tämä asettaa opettajalle haastetta, mutta tasoittaa myös isompia ruuhkia esim. liimaus- ja maalausvaiheessa. Kulmasahoja on vain kolme, joten oppilaat sahasivat, piirsivät pelin rakennetta pohjalevyyn ja hioivat rimoja sahausvuoroa odotellessaan.

Sahasin oppilaille valmiiksi oikeankokoiset vanerilevyt sekä rimoja. Autoin myös reikien poraamisessa tai ainakin seisoin vieressä vahtina. Kulmasahan ja puristimien käyttö vaati erityisen paljon opettajan apua. Olemme työn siinä vaiheessa, että pelit eivät ole vielä aivan valmiina. Maalaamista ja mailojen tekoa on vielä muutamaksi viikoksi. Nopeimmat saavat tehdä omavalintaisia töitä palikkalaatikon annista.

Käsityön nelikentän (Huovila & Rautio, 2007) mukaisesti taidon ja tiedon neljänneksessä oppilaat harjoittelivat kulmasahausta, mittaamista, liimaamista, poraamista, hiomista ja maalaamista. Uutena tekniikkana tuli jiirisahan sekä puristimien käyttäminen.

Suunnittelun neljänneksessä he oppivat mittasuhteiden käyttöä, tilan käyttöä sekä työpiirustuksen tekemistä. Vaatimuksena oli suunnitella 7-9 rataa peliin ja osa koki sen haasteellisena.

Työskentelytaitojen neljänneksessä oppilaat ottavat vastuun oman pelinsä etenemisestä sekä siitä, että valmiista pelistä tulisi mahdollisimman paljon suunnitelman mukainen. Oppilaan tulee kyetä muuttamaan suunnitelmaansa, mikäli radat eivät näytä toimivalta käytännössä. Oppilaat olivat todella tarkkoja esim. jos valmistamassani rimassa oli poikkeamaa vahvuudessa tai oksan koloja. Mittaamisessa he olivat enimmäkseen millintarkkoja, kun itse olisin voinut katsoa jonkin kohdan "silmämääräisesti".

Kasvatuksellisen neljänneksen mukaan oppilaat saivat paljon onnistumisen kokemuksia, sillä pöytägolfissa on monta eri työvaihetta, joissa on helppo onnistua. Oman pelin suunnittelu ja valmistaminen on motivoivaa eikä yksikään oppilas purnannut tätä työtä tehdessä "en aio tätä kuitenkaan käyttää". Peliä valmistettaessa syntyi keskustelua minigolfin peluusta sekä muiden omien pelien tekemisestä. Aihe oli myös hyvää vastapainoa tietokonepelien maailmassa eläville lapsille.

Pienoisena haasteena tässä työssä oli oppituntien ajankohta, perjantaina klo 13-15...

Ehkä opettajan työtakki alkoi olla työviikon lopulla tyhjempi kuin oppilaiden. Onneksi ryhmä on vilpitön ja siihen integroitujen erityisoppilaiden tukena on koulunkäynnin ohjaaja. 

Kyllä en olisi parempaa aihetta itse näille viidesluokkalaisille keksinyt. Minigolfia on teetetty koulussamme kymmenisen vuotta viidesluokkalaisten kanssa.  










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti